Barry Brown – Nicola Green – Richard Harper (szerk.),
Wireless World: Social and Interactional Aspects of the Mobile Age,
London: Springer, 2002.



Geoff Cooper: "The Mutable Mobile: Social Theory in the Wireless World"

3. A távoli és az együtt-jelenlévő interakció összekapcsolódása

"Conjunctions of Remote and Co-present Interaction": Cooper a múlt század elején alkotó német filozófus-szociológus Georg Simmel szubjektivitás-elméletére, nyilvánosság—magánosság-felfogására és nagyvárosiasság-elemzéseire utal. Simmelnél, húzza alá Cooper, a magánszféra még a szubjektum lelki bensőségességét jelentette; ez a képlet ma már aligha érvényes.6 Simmel egyfajta örökösének tekinthető – írja Cooper – Erving Goffman, aki Relations in the Public c. munkájában (1971) többek között leírta: a nyilvános térben közelünkbe kerülő idegenekkel nem csak a szóbeli, de a vizuális érintkezést is kerülni szoktuk. Ehhez képest főszerephez jut a vizuális kommunikáció – arcjáték, gesztus – olyan helyzetekben, amikor pl. a személyes találkozást telefonhívás zavarja meg: hiszen a telefon fogadásának sajátos de facto elsőbbsége látszik lenni, ezenközben azonban a személyesen jelenlévő beszélgetőpartnert biztosítanunk illik arról, hogy valójában az ő társaságában vagyunk, őrá figyelünk... Goffman Cooper számára azon kivételes szerzők közé tartozik, akiknek munkássága a mobil telefónia bizonyos jelenségeinek vizsgálatakor közvetlenül hasznosítható.
Michel Maffesoli The Time of the Tribes (London: Sage, 1996) c. könyvére utalva adja elő Cooper azt a feltételezést, hogy a mai élet immár talán nem a közösségiség, hanem egyfajta új törzsiség – kapcsolatok sokféle, laza és elmozduló formái – köré szerveződik. A kérdésre az 5. pontban – Vattimo említése kapcsán – még visszatér. Jelen pont befejezéseként a mobil mint indiszkrét technológia formulát javasolja megfontolásra, aholis az "indiszkrét" csak másodsorban jelent kifecsegőt – elsősorban a nem-elkülönítő, folytonos jelentéseiben lép színre: a mobil elmossa a különbséget nyilvános és magánszféra, távoli és közeli, munka és szórakozás között.

   6. "The co-existence of, and potential friction between, public and private are now material and observable phenomena" (22. o.).