Barry Brown – Nicola Green – Richard Harper (szerk.),
Wireless World: Social and Interactional Aspects of the Mobile Age,
London: Springer, 2002.



Geoff Cooper: "The Mutable Mobile: Social Theory in the Wireless World"

5. Mindig elérhető

"Being Available": A mobil telefon gyakran emlegetett sajátossága, hogy állandó kapcsolattartást tesz lehetővé. Mint Cooper rámutat, ez a sajátosság esélyként és megterhelésként egyaránt felfogható. Esélyként, amennyiben a kommunikáció intenzívebbé válása a közösségiség erősödéseként is interpretálható – ám ezt az interpretációt nem mindenki osztja, így pl. G. Vattimo sem, aki The Transparent Society c. könyvében11 itt a közösségiség úgymond romantikus eszményét emlegeti. És megterhelésként, nemcsak abban a magától értetődő vonatkozásban, hogy kinek-kinek folyamatosan rendelkezésére kell állnunk, hogy folytonosan zavarnak, hogy minduntalan abba kell hagynunk azt, amivel éppen foglalkozni próbálunk, hanem abban a vonatkozásban is – és Cooper most ilyen irányú érveket villant fel –, hogy maga a technika mintegy elnyomhatja az embert. Cooper – Friedrich Kittler nevezetes Grammophon Film Typewriter-je nyomán12 – Heideggert citálja: "Ez a szóhoz legközelebbi szomszédságban tevő-bánó 'gép' használatban van; ráerőlteti magát a használatára. Még akkor is, ha nem működtetjük ezt a gépet, kikényszeríti, hogy tekintettel legyünk rá abban a formában, hogy lemondunk róla és megkerüljük. Ez a viszony ismétlődik mindenütt és folyamatosan az újkori ember technikához fűződő valamennyi vonatkozásában."13 Az idézett sorok – amint erre Cooper óvatosan utal is – ma persze már a technika-szkeptikus álláspont karikatúráját jelentik, hiszen Heidegger itt az írógép szellemellenes hatásán jajveszékel; mint ahogyan alighanem karikatúrának kell tekintenünk – Joyce-karikatúrának? Derrida-karikatúrának? Cooper-karikatúrának? – Cooper-nek Joyce Ulysses-ére vonatkozó Derrida-idézetét: "Before the act or the word, the telephone. In the beginning was the telephone. ... There are several modalities of the telephonic yes, but one of them, without saying anything else, amounts to marking, simply, that we are here, present, listening, on the end of the line, ready to respond but not for the moment responding with anything other than the preparation to respond."14

   11. Cambridge: Polity, 1992.
   12. Grammophon Film Typewriter, Berlin: 1986. Cooper a legutóbbi amerikai kiadást idézi: F.A. Kittler, Gramophon Film Typewriter, Stanford University Press, 1999.
   13. "Diese in der nächsten Nachbarschaft zum Wort umgehende 'Maschine' ist im Gebrauch; sie drängt sich diesem auf. Selbst dort, wo diese Maschine nicht benützt wird, fordert sie die Rücksichtnahme auf 'sich' heraus in der Gestalt, daß wir auf sie verzichten und sie umgehen. Dieses Verhältnis wiederholt sich überall und ständig in allen Bezügen des neuzeitlichen Menschen zur Technik." (Heidegger, Parmenides, Martin Heidegger Gesamtausgabe, 54. köt., Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 1982, 127. o.)
   14. Jacques Derrida, Acts of Literature, New York: Routledge, 1992, 170. o.